Conferentie en agenda 2024/25

De FVSN-conferentie vindt dit schooljaar plaats in Velp op woensdag 26 maart 2025.

Wereldburgerschap & duurzaamheid

Doel van de dag: Dit jaar staat de conferentie in het teken van wereldburgerschap en duurzaamheid. Hoe geef je wereldburgerschapsbeleid vorm en veranker je het in het curriculum? Welke succesvolle voorbeelden zijn er al binnen het netwerk? Een middag vol kennisdeling, praktische tips en inspiratie!

Datum: Woensdag 26 maart 2025Tijd: 13.45 tot ca. 18.00 uur (het is mogelijk om vanaf 15:00 uur (na de rondleiding/bushcraft) aan te sluiten en om 17:20 uur te vertrekken (voor de borrel).Locatie: Hogeschool van Hall Larenstein, VelpKosten: 1 voucherInschrijfdeadline: Woensdag 19 maart 2025


Voorlopig programma

Het programma wordt in de komende weken nog verder aangevuld.

Tijd Programma Spreker
13.45 Rondleiding landgoed (voorprogramma) Hans van den Dool (HvhL) en Dan Assendorp (HvhL)
13.45 Bushcraft activiteit (voorprogramma) Ester Klein Hesselink (Wageningen Pre-University)
14.45 Ontvangst met koffie en thee
15.00 Welkomstwoord en toelichting op onderwijs bij HVHL, gericht op de groene transitie. Fedor Cuppen (opleidingsmanager Bos en Natuurbeheer, HVHL)
15.20 Lezing: De school als leef- en leeromgeving voor burgerschapsontwikkeling Willemijn Rinnooy Kan (Senior onderzoeker Lectoraat Burgerschapsonderwijs HvA)
15.50 Gesprek over Burgerschap in het curriculum Rembrandt college, Marnix College, Het Streek, Pantarijn
16.20 Workshopronde Kijk voor meer info hieronder
17.20 Borrel
18.00 Einde

Inschrijven voor de workshop kan op de dag zelf.

Workshops

Voorbeelden van sociaal-maatschappelijk en cultureel burgerschap  - Anne de Fraiture (Marnix College), Freddy van Dijken (HvhL)

Meer informatie volgt

Vakoverstijgende citizen science in samenwerking met de gemeente - Steven Boonstoppel (Ichthus College Veenendaal) & Rafal Wietsma (Pantarijn Wageningen)

Steven en Rafal laten in deze workshop zien dat ook natuurwetenschappelijk onderzoek doen te maken kan hebben met burgerschap. Op het Ichthus College en bij Pantarijn worden momenteel vakoverstijgende citizen science projecten opgezet in samenwerking met de gemeente.

In deze workshop leggen Steven en Rafal uit hoe de samenwerking met beide gemeenten tot stand is gekomen. Ze laten zien hoe de sensorkastjes werken die gebruikt worden bij het onderzoek en geven voorbeelden van de maatschappelijk relevante onderzoeksmogelijkheden.

Natuurlijk krijg je ook als deelnemer de kans om zelf de sensorkastjes een keer uit te proberen.

PWS en de sustainable development goals- Coen Klein Douwel (CLV)

Tijdens deze workshop staat de vraag centraal hoe het PWS kan bijdragen aan burgerschapsdoelen.

Coen Klein Douwel, docent scheikunde bij het CLV, nam afgelopen jaar het initiatief om leerlingen hun profielwerkstuk telaten maken over een duurzaamheidsvraagstuk. Hiervoor ontwikkelde hij samen met collega’s de leerroute 'Van werelddoelen naar onderzoeksvraag'. Leerlingen leren via systeemdenken (actorenanalyse, causale diagrammen, verhalen) de SDG’s te verbinden aan concrete vraagstukken. Dit mondt uit in een eigen onderzoeksvraag, die zij deels buiten school onderzoeken. Met behulp van een rubric voor systeemdenken worden leerlingen ondersteund in de ontwikkeling van hun vaardigheden.

Coen Klein Douwel, gaat tijdens deze workshop met jullie in gesprek over hoe het PWS een meer duurzaam of maatschappelijk karakter kan krijgen en welke werkvormen en tools behulpzaam zijn bij het concretiseren van onderzoeksvragen en abstracte doelen. Een workshop met ruimte voor het onderling delen van eigen ervaringen en inspiratie.

Inner development goal, circulaire economie en internationale handel - Linda van Haren (HvhL), Karen Tuason (HvhL) en Alex Slob (JFC)

De opleiding International Agribusiness and Trade (IAT) draait om internationale handel: goederenstromen die over de hele wereld gaan en dus zowel lokaal maar ook over de hele wereld impact hebben. Omdat agriproducten van levensbelang zijn (eten, grondstoffen, zaden) qua beschikbaarheid en betaalbaarheid, maar ook veel uitdagingen met zich mee brengen. Tijdens deze workshop maak je kennis met de Inner development goals (IDG’s). We laten je zien hoe we de IDG’s gebruiken om studenten handvatten te geven voor impactvolle beslissingen of acties. Later in hun eigen werkomgeving zullen ze deze gebruiken voor individuele beslissingen, maar ook impactvolle veranderingen voor burgers gezien als collectief.

Enthousiast geworden? Schrijf je dan nu in via onderstaande knop!